O krok od tragedii! Kierująca citroenem wjechała na przejazd kolejowy
Zignorowanie znaków przy niestrzeżonym przejeździe kolejowym mogło skończyć się tragedią dla 25-letniej mieszkanki powiatu sieradzkiego. Kierując citroenem złamała zakaz wjazdu, ominęła techniczną zaporę drogową i wjechała na tory. Auto „zawiesiło się” na torowisku. Na szczęście kobieta zdążyła opuścić samochód przed zderzeniem z pociągiem.
Do niebezpiecznego zdarzenia doszło 23 listopada 2021 roku około godziny 16.25 na niestrzeżonym przejeździe kolejowym w miejscowości Grabowiec przed przystankiem Sieradz- Męka. 25-letnia mieszkanka powiatu sieradzkiego kierująca citroenem nie zastosowała się do znaku zakazującego wjazd na remontowany przejazd kolejowy, ominęła techniczną zaporę drogową i wjechała na torowisko. Samochód zawiesił się na torach. Na szczęcie kobieta zdążyła opuścić auto zanim uderzył w nie pociąg InterCity relacji Warszawa – Zielona Góra. Pociągiem podróżowało około 200 osób, którzy w wyniku tego zdarzenia nie odnieśli żadnych obrażeń. Badanie na zawartość alkoholu wykazało, że zarówno kierująca citroenem jak i maszynista byli trzeźwi. Na miejscu pracowali policjanci z udziałem technika kryminalistyki oraz specjaliści z zakresu badania wypadków kolejowych. Przez kilka godzin, do czasu usunięcia uszkodzonego samochodu, ruch kolejowy na linii Sieradz – Łódź był wstrzymany. Wobec kobiety skierowany zostanie wniosek o ukaranie do sądu. Za spowodowanie kolizji grozi grzywna do 5 tysięcy złotych, może być również orzeczony przez sąd zakaz prowadzenia pojazdów od 6 miesięcy do 3 lat.
Kierowco zachowaj szczególną ostrożność w rejonie przejazdów kolejowych. Jesteś odpowiedzialny nie tylko za siebie, ale też za osoby, które z Tobą podróżują. Nie ryzykuj życiem swoim i innych. Są to niejednokrotnie członkowie naszych rodzin, w tym dzieci. Przejeżdżając przez tory kolejowe stosuj się do obowiązujących przepisów ruchu drogowego, a także zwracaj uwagę na znaki drogowe, sygnały i zapory. Wypadki na torach są to przeważnie wypadki ze skutkiem śmiertelnym. Warunki techniczne pociągów uniemożliwiają ich natychmiastowe zatrzymanie w sytuacji zagrożenia. Najcięższe składy potrzebują do tego kilkuset metrów.
Przypominamy, że w chwili gdy sygnalizator nadaje pulsacyjne światło czerwone, obowiązuje bezwzględny zakaz wjazdu na przejazd. Nawet w sytuacji, gdy rogatki nie zostały jeszcze opuszczone, bądź ich opuszczanie dopiero się rozpoczyna. Kierujący, którzy myślą, że zdążą jeszcze przed szlabanem i przed pociągiem, popełniają poważne wykroczenie i ryzykują życiem. Kilkanaście zaoszczędzonych sekund nie jest warte narażania się na tak ogromne niebezpieczeństwo.
Na wszystkich mniej uczęszczanych trasach funkcjonują przejazdy niestrzeżone, natomiast w każdym przypadku są one oznakowane. Przed przejazdami ustawione są przede wszystkim znaki G-3 lub G-4 nazywane również krzyżami św. Andrzeja. Informują o przejeździe jedno- lub wielotorowym i wyznaczają miejsce zatrzymania pojazdu. Przed przejazdami umieszczone są ponadto słupki wskaźnikowe z pochyłymi kreskami, informują one o zbliżaniu się do przejazdu. Bardzo często też stosuje się dodatkowo znak "Stop"
asp. sztab. Agnieszka Kulawiecka