Informacje

"OSZUSTWA" – BĄDŹMY OSTROŻNI

W dalszym ciągu na terenie powiatu sieradzkiego odnotowujemy kolejne przypadki oszustw, gdzie przestępcy próbują wszelkich dostępnych metod wyłudzenia pieniędzy, bądź oszustw internetowych. Policjanci apelują – zanim przekażemy komukolwiek pieniądze, bądź kod BLIK upewnijmy się, że za prośbą o pomoc finansową nie kryje się próba oszustwa. W związku z tym apelujemy o ostrożność!

Sieradzcy policjanci nadal otrzymują zgłoszenia o oszustwach. Popularne metody działania sprawców pozostają nadal niezmienne. Naciągacze próbują wzbudzić zaufanie, podając się za członka rodziny, policjanta czy też urzędnika. Bez jakichkolwiek skrupułów  proszą o sporą pożyczkę, która niekiedy stanowi dorobek całego życia. W rozmowie budują współczucie z naszej strony, odnosząc się do przykrych zdarzeń losowych, które rzekomo ich dotknęły. Nieustannie przypominają, że sytuacja wymaga podjęcia bardzo szybkiej decyzji i musi pozostać w tajemnicy. Tacy ludzie są bezwzględni, wykorzystują często nieporadność seniorów, którzy w dobrej wierze starają się pomóc. Sprawcy oszustw wywierają na ofiarach presję czasu. Nie dają chwili na zastanowienie się, czy sprawdzenie informacji o dzwoniącym !

Kolejnym przykładem oszustw jest oszustwo na Blika, która polega na włamaniu się i przejęciu konta na portalu społecznościowym oraz proszeniu za pomocą komunikatora znajomych właściciela konta o udostępnienie kodu BLIK. Osoba logując się do swojego banku, musi wygenerować w aplikacji kod do płatności telefonem, a następnie przesłać go „znajomemu”. Niestety w przeciwieństwie do płatności przelewem, transakcji dokonanych za pomocą tego kodu nie można już cofnąć, gdyż przestępca od razu wpisuje podany kod BLIK w bankomacie i wypłaca z niego pieniądze. Co prawda, właściciel konta musi potwierdzić transakcję, ale robi to wierząc, że pomaga swojemu znajomemu, który znalazł się w potrzebie.

Oto kilka przykładowych schematów, które wykorzystywane są przez OSZUSTÓW:

  • Na wnuczka

Działanie sprawcy:  

Oszust zwykle dzwoni do starszej osoby w imieniu wnuczka lub innego członka rodziny i prosi o szybką pożyczkę pieniędzy. Jeśli osoba zgodzi się to przestępca umawia się na odbiór gotówki.

Zdarza się też tak, że najpierw jest telefon od rzekomego wnuczka, a potem od oszusta udającego policjanta, który prosi seniora o wypłacenie i przekazanie wnuczkowi gotówki, bo to umożliwi policji zatrzymanie oszusta na gorącym uczynku.

Innym razem oszust udaje policjanta, który przekonuje, że dzięki wpłaceniu kaucji krewny uniknie aresztu lub więzienia.

  • Na policjanta

Działanie sprawcy

Przestępcy podszywający się pod policjanta podają wymyślone nazwiska, numery odznaki, stwarzają presję ubiegającego już czasu, żeby senior nie miał możliwości spokojnie się zastanowić. Dodatkowo straszą również sankcjami prawnymi za brak współpracy. Zdarza się też tak, że pod pretekstem wymyślonej akcji policyjnej np. HAKER, oszuści dzwonią do osób starszych i informują ich, że muszą szybko przelać pieniądze ze swojego konta bankowego do innego banku. Gdy tego nie zrobią rzekomy HAKER ukradnie im wszystkie środki pieniężne z konta.

Należy wiedzieć, że policja tak nie postępuje. Funkcjonariusze nigdy nie informują o prowadzonych przez siebie sprawach telefonicznie. Nigdy też nie proszą też o przekazanie pieniędzy nieznanej osobie!!!

  • Na amerykańskiego żołnierza

Działanie sprawcy: Poprzez znane komunikatory lub portale społecznościowe rzekomy amerykański żołnierz, lekarz, pracownik cywilny wysłany na zagraniczną misję wojskową próbuje nawiązać kontakt z nieznajomą kobietą. Wspólna rozmowa w początkowej fazie ma charakter oficjalny lecz potem przechodzi w bardziej nieformalne relacje. Mężczyzna opisuje swój trudny los, opowiada jak jest tam niebezpiecznie. Teraz po latach doświadczenia chciałby wrócić do kraju np. Polski i ułożyć sobie życie. Prosi kobietę o „drobnostkę” przelew pieniędzy na powrót samolotem. Przekonuje, że ma gotówkę na miejscu (nawet wysyła zdjęcie), lecz by zarezerwować lot musi zrobić przelew bankowy.
Po otrzymaniu pieniędzy na konto, kontakt z mężczyzną się urywa.

  • Na pracownika socjalnego

Działanie sprawcy:  Oszuści podają się za „osobę zaufania społecznego” i pod pozorem przeprowadzenia wywiadu środowiskowego odwiedzają osoby starsze, samotne, schorowane i wykorzystując ich nieuwagę, kradną klucze do mieszkania, pieniądze, dokumenty czy cenne przedmioty.

  • Na fachowca

 Działanie sprawcy: Oszuści też coraz częściej udają fachowców, np. hydraulików, elektryków przysłanych przez administrację domu. Pamiętajmy, że wizyty przedstawicieli administracji zawsze są zapowiadane na tablicy ogłoszeń.

  • Na pracownika NFZ

Działanie sprawcy: Oszuści odwiedzają też seniorów w domach i podają się za pracowników NFZ.  Wszystkie sprawy związane z bezpłatnym leczeniem w ramach NFZ, potwierdzaniem zleceń na wyroby medyczne czy skargami załatwiane są wyłącznie w siedzibach NFZ lub telefonicznie.

  • Na dostawcę prądu, gazu i operatora usług telekomunikacyjnych

Działanie sprawcy: Rzekomi przedstawiciele firm pod pozorem kontroli liczników spisują dane, proszą o ostatnią fakturę , dowód osobisty i szybko podsuwają nową umowę do podpisania, twierdząc, że starą trzeba zaktualizować. W ten sposób senior zupełnie nieświadomie zmienia sprzedawcę energii.  

Kolejna metoda polega na tym, że firma zorganizowała loterię dla klientów regularnie płacących faktury, a nagrodą jest stały rabat na energię. Wystarczy podpisać potwierdzenie odbioru nagrody. Zdarza się też tak, że przedstawiciel firmy przynoszą fakturę do zapłaty, którą trzeba uregulować na miejscu.

Oszuści namawiają też do skorzystania z najnowszej promocji lub oferty, podsuwają do podpisania nową umowę albo wysyłają ją kurierem. Zwykle nie pozostawiają kopii takiej umowy. Informują, że  nie można się wycofać z takich umów, gdyż grożą im wysokie kary.

  • Na sprzedawcę perfum

Działanie sprawcy: Oszuści najczęściej udają przedstawicieli firm farmaceutycznych i proponują zakup perfum drogich marek po okazyjnej cenie. Zawsze proponują by powąchać próbkę tego specyfiku. Niestety zamiast przyjemnego zapachu luksusowych perfum z reguły jest to substancja chemiczna, która ma za zadanie nas uśpić.

 

Jak nie stać się ofiarą oszustów?

  • Zadzwońmy do kogoś z rodziny, zapytajmy o to czy osoba, która prosiła nas o pomoc, rzeczywiście jej potrzebuje. Pamiętajmy, że nikt nie będzie nam miał za złe tego, że zachowujemy się rozsądnie. Nie ulegajmy presji czasu wywieranej przez oszustów. Tym bardziej, że oszuści proszą o to, aby nikomu nic nie mówić.
  • W sytuacjach wzbudzających podejrzenia, że ktoś chce nas oszukać należy kontaktować się z Policją, dzwoniąc na numer alarmowy 112, przekazując jak najwięcej zapamiętanych szczegółów;
  • Bezwzględnie stosuj zasadę ograniczonego zaufania;
  • Policja prowadząc czynności nigdy nie bierze od obywateli pieniędzy;
  • Nie informuj nikogo o ilości pieniędzy, które masz w domu lub przechowujesz na koncie;
  • Bądź ostrożny w kontakcie z nieznajomym;
  • Nigdy nie przekazuj pieniędzy osobom, których nie znasz;
  • Nigdy nie ulegaj presji czasu, którą wywierają oszuści!
  • Robiąc zakupy przez Internet, rób to przez sprawdzone strony. Nigdy nie kupuj rzeczy, który wyświetliły Ci się w reklamie na jednej ze stron internetowych.  Znajdź główną i sprawdzoną stronę producenta i tak dokonaj zakupu.   
  • Nie należy podawać wygenerowanego kodu BLIK bez potwierdzenia, czy to faktycznie nasz znajomy prosi o pożyczkę. Wystarczy zadzwonić do znajomego, aby upewnić się, czy faktycznie on znalazł się w potrzebie.
  • Należy przede wszystkim dobrze zabezpieczyć dostęp do konta na portalu społecznościowym, wykorzystując w tym celu dwuskładnikowe uwierzytelnienie logowania. Pamiętajmy również o wylogowaniu się z konta po zakończeniu użytkowania!.
  • Zawsze należy dokładnie sprawdzić dane transakcji przed jej zatwierdzeniem w aplikacji bankowości mobilnej, np. gdzie nasze pieniądze będą wypłacone.

            Apelujemy!

  • Jeśli zadzwoni do nas osoba podając się za naszego bliskiego, zachowajmy czujność. Zweryfikujmy taką prośbę. Przede wszystkim rozłączmy się i zadzwońmy do osoby, o której była mowa w rozmowie telefonicznej, dowiedzmy się czy naprawdę potrzebuje pomocy. Bądźmy ostrożni, nie dajmy się oszukać ponieważ możemy stracić oszczędności swojego życia.
  • Jeśli otrzymujemy prośbę o pożyczkę, nie działajmy pochopnie. Sprawdźmy najpierw czy osoba, która do nas napisała lub której prośba dotyczy rzeczywiście potrzebuje naszej pomocy. Jeśli otrzymamy od znajomego prośbę o przelew za pomocą BLIK-a lub o przekazanie kodu BLIK - zadzwońmy do tej osoby i potwierdźmy jej prośbę. Pomoże to nam uniknąć nieprzyjemności. Pamiętajmy o tym, aby NIGDY nie przekazywać pieniędzy obcym osobom, nie przesyłać ich na podane przez obce osoby numery kont, nie podawać nikomu danych do logowania na nasze konta bankowe, nie przekazywać obcym osobom kodów do płatności mobilnych. Zadbajmy o prawidłowe zabezpieczanie swoich danych osobowych, haseł i numerów dostępowych do portali i komunikatorów.

 

            młodszy aspirant Mariola Sucherska 

  • Na zdjęciu widoczny jest na niebieskim tle napis POLICJA.
Powrót na górę strony